FANDOM

Halloween
Halloweenaus
"To nie jest człowiek."
Reżyseria John Carpenter
Scenariusz John Carpenter, Debra Hill
Muzyka John Carpenter
Zdjęcia Dean Cundey
Gatunek Horror
Budżet $325,000
Studio Compass International Pictures

Falcon International Productions

Produkcja USA

Halloween jest amerykańskim horrorem z 1978 roku z gatunku slasher. Film został wyreżyserowany przez Johna Campertera. Tytuł roboczy filmu brzmi The Babysitter Murders.

FabułaEdytuj

Akcja rozgrywa się 31 października 1963 roku w miasteczku Haddonfield położonym w stanie Illinois, USA. Sześcioletni Michael Myers (Will Sandin) szpieguje swoją siostrę, Judith (Sandy Johnson), która spotkała się ze swoim chłopakiem (David Kyle) w domu Myers'ów pod nieobecność rodziców. Para udała się na piętro, prawdopodobnie do pokoju Judith, a w tym czasie młody Michael wchodzi do kuchni, bierze nóż i oczekuje wyjścia chłopaka swojej siostry. Gdy ten opuszcza dom, Michael udaje się do pokoju Judith i zastaje ją tam czeszącą swoje włosy. Gdy tylko siostra zauważyła jego obecność, Michael zadźgał ją na śmierć. Po tym zdarzeniu, młody Myers, z nożem pokrytym krwią, wybiega przed swój dom, gdzie zastaje swoich rodziców.

Michael został wywieziony do Smit's Grove Sanitarium, gdzie znajdował się pod opieką Dr Samuela Loomisa (Donald Pleasance). Piętnaście lat później, 30 października 1978 roku, Dr Loomis wraz z pielęgniarką przyjeźdźają do szpitala psychiatrycznego i z przerażaniem odkrywają, że wszyscy pacjenci zostali wypuszczeni na wolność. Jak się później dowiedziano, wypuścił ich Michael Myers, który wykorzystał sytuację zamieszania i uprowadził samochód, którym przyjechał Dr Loomis. Niedługo potem, Michael zamordował kierowcę ciężarówki w celu przejęcia jego ubrań. Były pacjent szpitala psychiatrycznego, kierował się w stronę swojego rodzinnego miasta-Heddonfield, a za jego śladami podążał Dr Loomis. 

Young myers

Młody Michael Myers

Następnego dnia, w Halloween, nastolatka Laurie Strode (Jamie Lee Curtis) w drodzę do szkoły została poproszona przez swojego ojca, żeby zostawiła klucz do opuszczonego domu Myers'ów pod wycieraczką owego domu. W między czasie spotyka Tommyego Doyle'a (Biran Andrews)-dziecko, którym ma się opiekować tejże nocy. Tommy strzega Laurie, żeby nie zbliżała się do domu Myers'ów, ale ona nie słucha chłopca i wypełnia zadanie, które zlecił jej ojciec. Podczas lekcji Laurie widzi samochód Michela zaparkowany niedaleko jej szkoły oraz sylwetkę samego Myersa, ale rozproszona przez pytanie, które zadała nauczycielka, szybko traci go z oczu. W tym samym czasie, zamaskowany już Michael pojawia się przed szkołą Tommyego i zderza się z jednym z prześladowców chłopca. Myers przez pewien czas śledzi Tommyego.

Laurie wraca do domu wraz ze swoimi przyjaciółkami: Annie Brackett (Nancy Kyes) i Lyndą Van Der Klok (P.J. Soles). Dziewczęta zauważają Michaela, jednak mylą go z kimś innym. Annie, widząc samochód, krzyczy w jego stronę "Hej, kretynie! Szybkość zabija!". W konsekwencji samochód zatrzymuje się na parę sekund, jednak zaraz potem odjeżdża. Chwilę później, po odprowadzeniu Lyndy, Laurie zauważa zamaskowanego Michaela przyglądającego się dziewczętom zza krzaków. Mówi o tym Annie, jednak gdy ta spogląda na krzaki, Michael zdążył się już ulotnić. Laurie rozpoznaje, że to Michael był kierowcą samochodu, który dziewczęta przed chwilą widziały. Annie podchodzi do krzaków, ale nikogo tam nie zastaje. Dziewczęta rozchodzą się i każda trafia do swojego domu. Dr Loomis dociera do miasta i z przerażeniem odkrywa, że nagrobek Judith Myers został skradziony. Postanawia powiadomić Szeryfa Bracketta (Charles Cyphers) o tym, że Michael Myers pojawi się w mieście.

Wieczorem Laurie dociera do domu Doyle'ów, w którym będzie pilnować już wcześniej wspomnianego Tommyego, a Szeryf wraz z Loomisem sprawdzają dom Myers'ów, jednak nie znajdują tam Michaela. Laurie rozmawia z Tommym, ale rozmowę przerywa im dźwięk telefonu. Dzwoni Annie, która próbuje przekonać Laurie, żeby ta poszła następnego dnia na imprezę. Dziewczyna nie jest pozytywnie nastawiona do tego pomysłu, ale dowiaduje się, że Annie powiedziała chłopakowi, w którym Laurie jest zakochana o jej uczuciach. Michael śledził dziewczęta i zaczął prześladować Annie-wpatrywał się w jej okna oraz zamordował jej psa. 

Laurie tommy

Laurie i Tommy

W tym czasie Tommy nie przestaje przekonywać Laurie, że widział przez okno Boogeymana (którym był Michael). Laurie odbywa z nim rozmowę na ten temat i próbuje wytłumaczyć chłopcu, że Boogeyman nie istnieje, a ten zaczyna jej pomału wierzyć. Annie, wraz z dziewczynką, którą się opiekowała tejże nocy-Lindsay Wallace (Kyle Richards), składają niespodziewaną wizytę w domu Tommyego. Annie chce, żeby Laurie popilnowała jej siostry, a ona w tym czasie ma zamiar iść do swojego chłopaka. Laurie zgadza się, więc Annie wraca na podwórko domu Wallace'ów w celu odpalenia samochodu. Nie udało jej się to ponieważ zapomniała o kluczykach do samochodu, więc wraca się po nie do domu. Gdy wróciła, wsiada so samochodu, ale ku jej zdziwieniu, nie potrzebowała kluczyków do otworzenia go. Wsiada więc do środka i zauważa zaparowane szyby. Zza tylniego siedzenia wyłania się Michael, który próbuje udusić dziewczynę, ale ostatecznie podrzyna jej gardło. W domu Doyle'ów, Tommy widzi Michaela noszącego zwłoki Annie i próbuje poinformować o tym Laurie, ale ona to lekceważy i wysyła Tommyego i Lindsay do łóżka.

Niedługo potem, Lynda wraz ze swoim chłopakiem-Bobem (John Michael Graham) wkradają się do domu Wallace'ów w celu przestraszenia Annie. Nie znajdują jednak w domu Annie ani Lindsay, więc idą na górę w celu kopulacji. Następnie, Bob, poproszony przez Lyndę, idzie na dół w celu przyniesienia piwa. Niefortunnie, zostaje złapany przez Michaela, który wpierw przygniótł go do ściany, a później go do niej przybił swoim nożem. Po chwili wpatrywania się w martwe ciało swojej ofiary, Michael przywdziewa prześcieradło i okulary Boba i idzie na piętro, gdzie akurat przebywa Lynda. Dziewczyna, myśląc, że to jej chłopak, zaczyna żartować z Michaela, ale niedługo potem staje się zdenerwowana tym, że nie dostaje odpowiedzi. Lynda dzwoni do Laurie, a kiedy ta odbiera, Michael bierze przewód telefoniczny i dusi Lyndę. Laurie słyszy sapanie i krztuszenie się swojej przyjaciółki, więc zaniepokojona, upewniwszy się, że dzieci poszły spać, wyrusza do domu, w którym aktualnie przebywała Lynda.

Michael myers

Michael Myers

Laurie wchodzi do domu przez drzwi balkonowe i, po wejściu na piętro, odkrywa przerażającą scenę-na łóżku złożone są zwłoki Annie, a za nimi widnieje nagrobek Judith Myers. Przerażona wpada na szafę, ale zaraz obok niej runęły zwisające zwłoki Boba, a w szafie znalazła martwe ciało Lyndy. Laurie zaczęła płakać w ciemnym korytarzu, kiedy tuż obok niej wyłania się Michael i próbuje dźgnąć ją w ramię. Laurie spada ze schodów, raniąc przy tym swoją nogę. Michael goni Laurie aż do kuchni, gdzie dziewczynie udaje się uciec do domu Doyle'ów. Po wejściu do domu, wysyła Tommyego i Lindsay na górę, a sama ukrywa się w salonie. Michaelowi udaje się dostać do środka i ponownie próbuje zaatakować Laurie, ale ona dźga go szydełkiem. Gdy myśli, że już po wszystkim, idzie na górę do dzieci, ale Michael znów się pojawia, więc Laurie każe dzieciom schować się w łaziencę, a sama ukryła się w szafie. Michael ją znajduje, ale Laurie wbija mu w oko wieszak, co powoduje upuszczenie noża, który trzymał przez cały czas. Laurie wykorzystuje moment i wbija Michaelowi nóż w klatkę piersiową. Gdy Michael wydaje się kompletnie martwy, Laurie wysyła dzieci po pomoc. Dzieci przyciągają uwagę Dr Loomisa, który wkracza do domu. Michael ponownie wstaje i próbuje dopaść Laurie, ale Loomis pojawia się w czasie i sześciokrotnie postrzela Michaela, który wypadł przez balkon. Chwilę później, gdy Loomis wyjrzał przez balkon, nie było śladu po Michaelu. 

AdaptacjaEdytuj

W 1979 roku została wydana książka Churtisa Richardsa pod tytułem "Halloween", która jest nowelizacją filmu. W adaptacji widz może dowiedzieć się większej ilości szczegółów, np. uczucia, jakie kierowały Michaelem, a także jego relacje z rodziną. 

CiekawostkiEdytuj

● Imię Dr Sama Loomisa jest odniesieniem do filmu Psychoza z 1960 roku w reżyserii Alfreda Hitchcocka. Takie imię bowiem nosił jeden z bohaterów tego filmu

● Ze względu na niski budżet, aktorzy grali we własnych ubraniach.  ● Debra Hill napisała większość tekstów kobiecych, a John Camperter, większość tekstów Dr Loomisa.

● Pierwotnie do roli Laurie Strode miała zostać obsadzona Anne Lockhart.

● Michael był grany przez siedem osób: Debrę Hill, Nicka Castle'a, Willa Sandina, Tommyego Lee Wallace'a, tresera psów i Tonyego Morana.

● Maska Michaela Myersa to tak na prawdę kupiona w sklepie za $2 (6,05 zł), pomalowana na biało maska Williama Shatner'a z filmu Star Trek (1966). 

● Camperter rozważał obsadzenie Jamie Lee Curtis w roli Laurie jaki hołd Alfredowi Hitchcockowi (jej matka zagrała legendarną rolę we wcześniej już wspomnianej Psychozie)

● Podczas tworzenia filmu, jedynie Jamie Lee Curtis była wtedy faktycznie nastolatką. 

MorderstwaEdytuj

Podczas kręcenia filmu Michael popełnił sześć morderstw:

1. Judith Myers - zadźgana przy użyciu noża kuchennego

2. Kierowca ciężarówki

3. pies Annie - zadźgany przy użyciu noża kuchennego

4. Annie Brackett - poderżnięcie gardła

5. Bob Simms - przybicie do drzwi nożem kuchennym

6. Lynda Van Der Klok - uduszona za pomocą kabla telefonicznego

Linki zewnętrzneEdytuj

Halloween - IMDb

Halloween - filmweb

ZwiastunEdytuj

Halloween (1978) Original Movie Trailer-0

Halloween (1978) Original Movie Trailer-0

full